Avtalevilkår – sweetSpot

1) Generelt

Avtalen gjelder mellom kunden ("du", “deg”, "din", "dere") og SkandiaEnergi Omsetning AS ("SkandiaEnergi", "oss", "vi", "vår").

Generelt gjelder «Standard kraftleveringsavtale» fremforhandlet av Forbrukerombudet og bransjeorganisasjonen Energi Norge. Strømavtalen som er beskrevet nedenfor er forbeholdt privatpersoner over 18 år. I tillegg gjelder følgende:

Når du inngår en avtale med oss, godtar du disse vilkårene.

 

2) Leveringsvilkår

Strømleveransen starter vanligvis opp 2 uker etter bestillingstidspunktet eller på dato angitt ved bestilling. Spotavtalen har ingen bindingstid, og løper til den blir sagt opp. Du kan si opp avtalen ved å sende oss en e-post, eller ved å kontakte oss per telefon. Du kan fritt si opp avtalen med 14 dagers varsel. Tilsvarende varslingsfrist for SkandiaEnergi er 30 dager. Dersom du flytter ut av boligen, og ønsker å si opp avtalen, må du varsle oss om dette senest 5 dager før utflytting, grunnet reglene i det norske strømmarkedet.

 

3) Fakturering og betaling
Faktura sendes som hovedregel ut som e-faktura, men andre typer betalingsløsninger er tilgjengelig.

Fakturering skjer etterskuddsvis, en gang per måned, etter at perioden for leveranse av strøm er ferdig. Du vil motta en faktura per måler, vanligvis i løpet av den første eller andre uken etter leveransemåneden.

Vi benytter Nord Pool timespriser og ditt eksakte forbruk i de enkelte timene for å beregne spotprisen din. På faktura vises en snittpris for faktureringsperioden, ikke hver enkelt timespris.

Dersom ikke målerverdier fra netteier er mottatt innen tidspunktet for fakturering, har SkandiaEnergi anledning til å benytte estimert forbruk som fakturagrunnlag. Eventuelle avvik fra reelt forbruk vil korrigeres på første faktura som produseres etter at korrekt forbruk er oppdatert i Elhub

Beløp over 50,- utbetales dersom vi mottar korreksjoner fra nettselskapet etter at ditt kundeforhold har opphørt.

Ved manglende betaling av strømfaktura innen forfallsdato vil SkandiaEnergi eller SkandiaEnergi partnere sende varsel om purring via post, e-post eller SMS. Forsinkelsesrenter beregnes fra første dag etter forfallsdato, og kommer i tillegg til purregebyr på kr 35,-.

Husk at du er selv ansvarlig for å holde kontaktinformasjonen din oppdatert.

Nettleie vil du motta i en egen faktura fra nettselskapet ditt.

 

4) Flytting
Ved flytting følger denne avtalen kunden til ny adresse. Ved mottak av melding om nye målerpunkt fra din netteier eller lignende, vil SkandiaEnergi rutinemessig melde oppstart på disse for videreføring av kundeforholdet og for å unngå leveringsplikt. SkandiaEnergi gis etter denne avtale fullmakt til å innhente all nødvendig informasjon fra netteier og til å representere kunden i registreringen på den nye adressen med SkandiaEnergi som leverandør.

 

5) Fullmakt

Ved å signere denne avtalen gir du SkandiaEnergi fullmakt til å:

a. Foreta kredittvurdering av kunder og kunne avslå/avslutte leveranse, eller kreve garanti/forskuddsbetaling

b. Melde leverandørbytte eller innflytting og innhente nødvendig informasjon fra nettselskapet via kraftbransjens felles system Elhub. Selv om avtalen med nettselskapet registreres av SkandiaEnergi vil kunden være fullt ut part i kontraktsforholdet med nettselskapet.

c. Melde utflytting til nettselskapet via Elhub ved flytting.

d. Innhente målerverdier fra Elhub.

 

6) Offentlig regulering eller endringer i rammebetingelser
Produktet i denne avtalen gjelder ikke dersom det vedtas iverksettelse av tiltak som er hjemlet i Kap. 5A i Energiloven av 29.06.1990 nr. 50 e.l., og disse tiltakene påvirker SkandiaEnergi sine muligheter eller betingelser for å levere elektrisk kraft som forutsatt til kunden. Produktet vil være suspendert inntil myndighetene avvikler innførte tiltak og normal leveranse kan gjenopptas.

 

7) Angrefrist

Kunden har 14 dagers angrerett i henhold til bestemmelsene i lov om angrerett. Melding om bruk av angreretten må sendes skriftlig til SkandiaEnergi, Vestre Strandgate 27, 4611 Kristiansand, eller på e-post til kundesenter@SkandiaEnergi.no innen angrefristen utløper. Partene er enige om at levering av produktet kan påbegynnes før utløpet av angrefristen, og at kunden skal betale for levering av strøm i henhold til disse vilkår frem til opphør er gjennomført i henhold til angreretten. Se skjema for opplysninger om angreretten lengre ned i disse vilkårene.

 

8) Særvilkår

SkandiaEnergi har rett til å endre særvilkårene med 30 dagers skriftlig varsel per e-post/SMS, eller per brev dersom du ikke har samtykket til digital kommunikasjon. Videre gir avtalen SkandiaEnergi Energi AS fullmakt til å flytte avtaleforholdet til annet konsernselskap gjennom leverandørskifte iht. NVEs regelverk eller såkalt «internt leverandørskifte». Slikt bytte skal foretas på for kunden identiske leveringsbetingelser og pris som beskrevet i denne avtalen.

 

 9) Personvernerklæring

Her kan du lese vår personvernserklæring

 

10) Strømavtale og pris

 

Spotpris
SkandiaEnergi leverer strøm til spotpris. Strømprisen er NordPool spotpris per time + vårt påslag som er 0 øre/kWh som inkluderer avgifter, innkjøpskostnader og lovpålagte elsertifikater. Strømavtalen har et fastbeløp på kr 39,- per måned per målepunkt. Dersom kunden ikke har timesmålt måler benytter vi netteiers justert innmatingsprofil (JIP - forbruksprofil) til avregning.

 

Plusskunder
Dersom du er registrert som plusskunde hos netteieren din vil vi kompensere deg for kraft du mater inn i nettet. Vi betaler spotpris eks. mva. i henhold til Nord Pool områdepris, time for time, der boligen står.

Skjema for opplysninger om angrerett

Ved korrekt utfylt skjema anses opplysningene i angrerettloven § 8 første ledd
bokstav h, i og j, jf. annet ledd, gitt.

Angrerett

Du har rett til å gå fra denne avtalen innen 14 dager uten å oppgi noen grunn for dette. Angrefristen utløper 14 dager etter inngåelsen av avtalen.


For å kunne bruke angreretten må du underrette oss:

SkandiaEnergi Omsetning AS

Henrik Wergelands gate 29

4612 Kristiansand

Tlf: 38 70 16 16

e-post: kundesenter@skandiaenergi.no


på en utvetydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen (f.eks. i et brev sendt med post eller e-post). Du kan benytte det vedlagte angreskjemaet, men det er ikke obligatorisk.

For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før angrefristen utløper.

Virkningene av at angreretten brukes

Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering vi tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen.

Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss.

I alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Dersom du har anmodet om at utførelsen av tjenestene (derunder levering av vann/gass/elektrisitet/fjernvarme) skal påbegynnes før angrefristen utløper, skal du betale oss et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert fram til du underrettet oss om at du ønsket å gå fra avtalen, sammenliknet med full oppfyllelse av avtalen.