Ofte stilte spørsmål 💡

Her finner du svar på de spørsmålene som vi oftest får fra våre kunder. Kanskje finner du svar på nettopp det du lurer på? 

  • I mars overtok Ropo Capital som leverandør av faktureringstjenester for SkandiaEnergi. De har da også overtatt ansvar for utsettelse av faktura og betalingsavtaler.

    For utsettelse av faktura må en ta kontakt med Ropo Capital direkte på enten telefon 33 41 58 94 eller per epost: energi@ropocapital.no, så vil de kunne hjelpe deg med utsettelse av faktura :)

  • eFaktura og avtalegiro må opprettes i din nettbank. eFaktura og avtalegiro er avtaler mellom deg som kunde og din bank.

    Dersom du allerede har aktivert eFaktura 2.0 også kalt "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", i nettbanken din, så vil du automatisk motta eFaktura i fra oss også.

    Ved å aktivere eFaktura 2.0 gis det samtykke til alle man har et aktivt kundeforhold til om at regningen skal sendes som efaktura.

    For å bestille avtalegiro, trenger du KID-nr. Det er billigst og enklest for deg som kunde, å kombinere både eFaktura og avtalegiro. Faktura blir da sendt til din nettbank og trekkes automatisk.

  • Ditt påslag vises på egen linje på strømfakturaen.

  • Vi anbefaler deg å motta faktura på en digital kanal vi støtter, som f.eks epost, eFaktura eller avtalegiro.

    Dersom du likevel ønsker å motta faktura per post, så er dette kostnadsfritt.

  • Du finner kopi av dine fakturaer på Min side, hvor du kan åpne eller laste ned spesifisert faktura som PDF-fil.

    Du kan også kontakte kundesenteret på telefon 38 70 16 16.

  • Med våre spotprisavtaler faktureres du en snittpris av det strømmen koster de timene du bruker den. I tillegg kommer en fast månedskostnad og et påslag som inkluderer lovpålagte elsertifikater.

  • Du får nettleie på en egen faktura fra din lokale netteier. Med separat nettleiefaktura blir det enda tydeligere hvor mye du faktisk betaler for nettleien. Det har altså ingen økonomisk konsekvens for deg som kunde. Vi anbefaler både eFaktura og AvtaleGiro slik at det blir enklest mulig for deg.

  • SkandiaEnergi fakturerer kun for strømforbruket. Nettleien vil komme på en egen faktura fra din lokale netteier. Vi i SkandiaEnergi jobber hver dag for lavest mulig strømregning for våre kunder. Dersom SkandiaEnergi skulle fakturert nettleie, ville det betydd økte kostnader for kundene. For å gjøre det enklest og oversiktlig, anbefaler vi at du oppretter eFaktura og AvtaleGiro.

  • Vi sender fakturaen en gang i måneden. Forfall vil vanligvis være rundt den 24. hver måned.

  • Vårt kontonummer er 6075.06.33504

    Husk å gjøre innbetalingene med riktig KID-nummer. Skal du betale flere fakturaer samtidig, må du ikke slå de sammen til en innbetaling, men betale hver for seg med hvert sitt KID-nummer.

  • Hvis strømregningen ikke blir betalt innen fristen, vil vi sende deg en betalingspåminnelse. Hvis betalingen fortsatt uteblir, vil du til slutt motta et inkassovarsel fra vår samarbeidspartner Intrum.

  • Alle husholdninger vil få støtte til et strømforbruk opp til 5000 kilowattimer av sitt månedlig forbruk. Ordningen gjelder fra og med desember 2021 til og med mars 2022. Januar regningen(forbruk fra desember) er den første som påvirkes. Når markedsprisen på kraft i gjennomsnitt går over 70 øre (eks mva) per kilowattime for en måned, vil staten kompensere 55 % av prisen over dette nivået i desember, og 80 % av prisen for januar, februar, mars.

    I SkandiaEnergi får alle kunder strøm og nettleie på to forskjellige fakturaer. Delen staten betaler blir trukket fra på regningen fra ditt lokale nettselskap. Altså vil beløpet ditt bli trukket fra den månedlige regningen for nettleien. Dersom summen overstiger den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til din bankkonto.. Du trenger ikke gi beskjed til nettselskapet ditt. Nettselskapet kjenner ditt månedlige forbruk, og beregner tilbakebetalingen basert på dette.

    Jeg har fastpris, hva skjer med meg?

    Alle kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.

  • Strømregningen er høy fordi markedsprisen på strøm har vært høy over lengre perioder. Alle strømleverandører i Norge kjøper strømmen på den nordiske strømbørsen NordPool, hvor strømprisene fastsettes. Som strømleverandør kan vi dessverre ikke påvirke dette.

    Strømregningen din består av flere priselementer; strømforbruket ditt, nettleie og skatter og avgifter til staten. Strømregningen varierer gjennom året, og det finnes ulike grunner til hvorfor beløpet på faktura endrer seg. Når det er vinter og minusgrader bruker vi mer strøm, enn hva vi gjør om sommeren.

    Andre faktorer som påvirker strømprisene.

    Lite vind, lite nedbør og økte kull- og gasspriser samt en kraftig økning i CO2-kvoteprisene har gjort strøm til en mer attraktiv vare. I tillegg er mindre vann i vannmagasinene også med på å presse strømprisene opp.

  • Med fordelsproduktet Betalingsfritak dekker vi strømmen din dersom du eller din ektefelle/samboer blir sykmeldt, ufrivillig arbeidsledig eller det oppstår strømrelaterte skader i hjemmet ditt.

    Du finner vilkår for betalingsfritak her

FAKTURA

  • Spotpris betyr at du betaler det samme som strømmen koster på strømbørsen NordPool, time for time. Spotprisen er lik for alle strømleverandører i Norge. Spotprisavtaler er anbefalt av Forbrukerrådet og er historisk sett den billigste avtaleformen.

  • Variabel strømpris fastsettes for en gitt periode, før perioden inntreffer. SkandiaEnergi tilbyr ikke variabel strømpris, kun spotpris.

  • En fastpris er en avtale om en fast pris per kWh i en gitt periode. SkandiaEnergi tilbyr jevnlig en fast pris i en bestemt periode gjennom tjenesten Pristak. Du har da spotpris på ditt ordinære produkt, men har mulighet til å sikre en fast pris i en gitt periode.

  • Påslag er et begrep som brukes om kostnad som kommer i tillegg til selve spotprisen, og som inkluderer offentlige avgifter. Elsertifikater og tilleggstjenester er eksempler på dette.

  • Innkjøpsprisen på strøm varierer fra time til time. Prisen per måned vil derfor variere i ulike perioder gjennom året.

  • Dagens strømpris finner du på Min side eller på forsiden av SkandiaEnergi.no. Merk at den oppgitte prisen er et gjennomsnitt for alle døgnets 24 timer. Spotprisen endrer seg hver time. Som spotpriskunde betaler du for det strømmen koster, de timene du bruker den. Den oppgitte prisen er derfor kun veiledende.

STRØMPRISER

  • Ring oss på telefon 38 70 16 16 og oppgi din nye adresse og tidspunkt for flytting.

  • Ny eier bestiller strøm via SkandiaEnergi.no eller ved å kontakte vårt kundesenter. Vi tar oss av alt det praktiske, inkludert å overføre nettleie i ditt navn.

  • Det enkleste er å be ny eier om å kontakte SkandiaEnergi på telefon 38 70 16 16. Det vil da være mulig å tilbakedatere overtakelsen med inntil 28 dager. Alternativt kontakter du oss på telefon 38 70 16 16, så ordner vi det praktiske for deg.

  • Gratulerer med ny bolig! Vi vil gjerne levere strøm til deg på ny adresse. Ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 38 70 16 16, så hjelper vi deg.

  • Flytting av strøm gjøres tidligst to uker før, og senest tre dager før flyttedato. Ved flytting vil vi sende ut et sluttoppgjør den påfølgende måneden. Vi melder også i fra til netteier, som vil sende deg en separat sluttavregning.

FLYTTE

  • Din netteier finner du på fakturaen fra SkandiaEnergi

  • Opplever du strømbrudd, må du ta kontakt med ditt lokale nettselskap som har ansvar for strømnettet. Du finner kontaktinformasjon til din netteier på fakturaen fra SkandiaEnergi.

  • Nettleien fastsettes av din netteier. For mer informasjon om hva nettleien består av og informasjon om priser og begreper, kontakt din netteier. Du finner kontaktinformasjon til din netteier på fakturaen fra SkandiaEnergi.

  • 17. desember 2021 annonserte SV og regjeringen at den nye nettleiemodellen ikke skal innføres ved årsskiftet som planlagt.

    Mange av nettselskapene har fulgt signalene fra regjeringen og utsatt innføringen av ny nettleiemodell. Foreløpig er det ikke satt noe dato for når den nye nettleien skal innføres, men den forventes å innføres i løpet av 2022.

    Formålet med ny nettleiemodell er at vi skal jevne ut strømforbruket.

    Her kan du lese mer om ny nettleie.

NETTLEIE

  • Du kan se ditt strømforbruk på strømfakturaen eller på Min side. På strømfakturaen står strømforbruket på linjen som er merket med navnet på din strømavtale, sammen med prisen per kilowatt time. I tillegg til faktisk strømforbruk, har alle strømmålere et estimert årsforbruk. Estimatet gjøres av din netteier. Du finner dette ved å kontakte din netteier eller ved å logge inn på Elhub.

  • Etter overgangen til nye strømmålere er det svært få som trenger å lese av og sende inn målerstand. For spørsmål rundt dette kontakter du din netteier. Dersom du er en av de som fortsatt sender inn målerstand, skal denne fortsatt sendes til din netteier som tidligere.

  • Etter bestilling tar det rundt to uker før vi starter å levere strøm til deg. Ved eierskifte/flytting kan vi starte strømleveransen inntil 28 dager tilbake i tid.

  • Det finnes flere avtaletyper i strømmarkedet. SkandiaEnergi tilbyr spotprisavtaler, som betyr at strømprisen endrer seg fra time til time. Med spotprisavtale betaler du et gjennomsnitt av det strømmen kostet de timene du brukte den. Du kan enkelt bestille ny strømavtale her.

  • På Min side får du full oversikt over ditt strømforbruk. Her kan du se både forbruk og pris i ønsket periode.

  • Strømforbruket er svært individuelt og påvirkes gjerne av flere faktorer, blant annet størrelsen på bolig, antall personer i husstanden og elektriske installasjoner. Gjennomsnittlig forbruk for alle husholdninger i Norge er ca. 16.000 kWh (ssb.no).

  • Elsertifikater er en lovpålagt, økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for strømprodusenter å investere i produksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi.

    Les mer om elsertifikater her: http://www.nve.no/elsertifikater

  • Målepunkt-ID / målerpunktnummer er et unikt nummer for din strømmåler.

STRØM OG FORBRUK

Bestill strøm fra SkandiaEnergi