Betalingsfritak

Med fordelsproduktet Betalingsfritak dekker vi strømregningen din dersom du eller din ektefelle/samboer blir sykmeldt, ufrivillig arbeidsledig eller det oppstår strømrelaterte skader i hjemmet ditt.

Følgende kriterier gjelder for Betalingsfritak:

Du må ha vært kunde hos SkandiaEnergi og ha hatt tjenesten «betalingsfritak» i mer enn 30 dager (karenstid) fra oppstartsdato før ordningen trer i kraft.

Sykdom eller arbeidsledighet som har oppstått før eller i karensperioden på 30 dager dekkes ikke.

Du kan søke betalingsfritak for betaling av strømregningen ved sykdom eller ufrivillig arbeidsledighet for seg selv/ektefelle/partner/samboer.

Ved sykdom gjelder:

Sykdom dokumenteres med sammenhengende sykemelding fra fastlege med en varighet på min. 30 dager og dokumentasjon fra NAV som viser at du har fått utbetalt sykepenger for perioden.

  • Du må være minimum 50% sykemeldt i 30 dager eller mer for å søke om betalingsfritak. Fritaket graderes ut ifra prosentvis sykefravær:
    – 50 % sykefravær = 50% betalingsfritak
    – 70 % sykefravær = 70% betalingsfritak
    – 100 % sykefravær = 100% betalingsfritak


Ved arbeidsledighet gjelder:

  • Arbeidsledighet dokumenteres med kopi av varsel om oppsigelse fra arbeidsgiver, årsak og dato for ikrafttredelse for oppsigelsen

  • Kopi av alle lønnslippene fra NAV fra den datoen kunden begynte å motta dagpenger

  • Dokumentasjon fra NAV som viser at Kunden er registrert som arbeidsledig og har rett til å motta dagpenger.

  • Betalingsfritak dekker ikke permittering, midlertidig ansettelse, sesongarbeid, frivillig oppsigelse eller oppsigelse på grunn av kundens eget mislighold. Tjenesten dekker ikke AAP.


Ved strømrelaterte skader gjelder:

  • Vi dekker egenandelen hos ditt forsikringsselskap med opptil kr.  5.000,-.

  • Dokumentasjon på egenandel må være oss i hende før utbetaling.


Generelt:

  • Retten til betalingsfritak er begrenset til totalt 4 måneder per 12. måneder pr. strømanlegg, uavhengig av om du søker betalingsfritak på grunn av sykdom eller arbeidsledighet.

  • Det kan ikke fremmes nytt krav for samme årsak de 12 påfølgende månedene etter at tjenesten er benyttet.

  • Tjenesten må benyttes innen 12 måneder etter at du fikk kunnskap om de forhold som begrunner søknaden. Hvis ikke mister du retten til erstatning.

  • Retten til betalingsfritak opphører dersom du sier opp din avtale om Betalingsfritak eller den dagen du ikke lenger er strømkunde hos SkandiaEnergi.

  • Ved søknad om «betalingsfritak» skal kunden fortsette å betale strømfakturaen i perioden for søknadsbehandling, fram til annen beskjed foreligger.


Har du spørsmål tilknyttet Betalingsfritak? Ta kontakt med vårt kundesenter så hjelper vi deg gjerne :) 

Bestill strøm fra SkandiaEnergi