Kundeservice Strøm | Kontakt Oss | SkandiaEnergi
  • Velkommen til kundeservice

    Vi opplever for tiden stor pågang på kundesenteret og vi forstår godt at mange har spørsmål vedrørende faktura, kompensasjon og de høye strømprisene. Vi gjør så godt vi kan for å hjelpe alle, men dessverre må du regne med noe lenger svartid enn normalt både på e-post og telefon.

    Min side finner du mye nyttig informasjon om ditt kundeforhold og får blant annet full oversikt over strømforbruket ditt, tidligere fakturaer og flere andre nyttige ting.

    Under “Ofte stilte spørsmål” lenger ned på siden finner du svar på de spørsmålene som vi oftest får fra våre kunder. Kanskje finner du svar på nettopp det du lurer på?

    Finner du ikke svaret du leter etter, kan du kontakte vårt kundesenter. Vi er tilgjengelig mellom 09.00 og 16.00 alle hverdager.

    Ofte stilte spørsmål

    Hvor finner jeg strømstøtten på fakturaen?

    Alle husholdninger vil få støtte til et strømforbruk opp til 5000 kilowattimer av sitt månedlig forbruk. Ordningen gjelder fra og med desember 2021 til og med mars 2022. Januar regningen(forbruk fra desember) er den første som påvirkes. Når markedsprisen på kraft i gjennomsnitt går over 70 øre (eks mva) per kilowattime for en måned, vil staten kompensere 55 % av prisen over dette nivået i desember, og 80 % av prisen for januar, februar, mars.

    I SkandiaEnergi får alle kunder strøm og nettleie på to forskjellige fakturaer. Delen staten betaler blir trukket fra på regningen fra ditt lokale nettselskap. Altså vil beløpet ditt bli trukket fra den månedlige regningen for nettleien. Dersom summen overstiger den månedlige nettleien, blir beløpet utbetalt til din bankkonto.. Du trenger ikke gi beskjed til nettselskapet ditt. Nettselskapet kjenner ditt månedlige forbruk, og beregner tilbakebetalingen basert på dette.

    Jeg har fastpris, hva skjer med meg?

    Alle kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren.

    Hvorfor får jeg så høy strømregning?

    Strømregningen er høy fordi markedsprisen på strøm har vært høy over lengre perioder. Alle strømleverandører i Norge kjøper strømmen på den nordiske strømbørsen NordPool, hvor strømprisene fastsettes. Som strømleverandør kan vi dessverre ikke påvirke dette.

    Strømregningen din består av flere priselementer; strømforbruket ditt, nettleie og skatter og avgifter til staten. Strømregningen varierer gjennom året, og det finnes ulike grunner til hvorfor beløpet på faktura endrer seg. Når det er vinter og minusgrader bruker vi mer strøm, enn hva vi gjør om sommeren.

    Andre faktorer som påvirker strømprisene.
    Lite vind, lite nedbør og økte kull- og gasspriser samt en kraftig økning i CO2-kvoteprisene har gjort strøm til en mer attraktiv vare. I tillegg er mindre vann i vannmagasinene også med på å presse strømprisene opp.

    Ny nettleiemodell i 2022

    17. desember 2021 annonserte SV og regjeringen at den nye nettleiemodellen ikke skal innføres ved årsskiftet som planlagt.
    Mange av nettselskapene har fulgt signalene fra regjeringen og utsatt innføringen av ny nettleiemodell. Foreløpig er det ikke satt noe dato for når den nye nettleien skal innføres, men den forventes å innføres i løpet av 2022.

    Formålet med ny nettleiemodell er at vi skal jevne ut strømforbruket.

    Her kan du lese mer om ny nettleie.

    Hvordan kan dere garantere 100 % fornybar energi?

    SkandiaEnergi ønsker å bidra til en bærekraftig utvikling. Derfor kjøper vi opprinnelsesgarantier for hele forbruket til alle kundene våre – uten at dette koster deg noe ekstra. Opprinnelsesgarantiene er en ordning som skal stimulere til økt etterspørsel etter fornybar energi.

    Opprinnelsesgarantier sikrer at det blir produsert like mye fornybar energi som du forbruker. Våre opprinnelsesgarantier kommer fra vannkraft. Gjennom denne garantiordningen bruker vi vår forbrukermakt – sammen – for å fremme økt etterspørsel etter fornybar strømproduksjon.

    Hvordan kan dere garantere billig strøm?

    Hos SkandiaEnergi får du billig strøm gjennom våre gode spotprisavtaler. Spotpris betyr at du betaler det samme som strømmen koster på strømbørsen NordPool, time for time. Spotpris som avtaleform har historisk sett vært den billigste avtaleformen. I tillegg til spotprisen kommer et påslag som blant annet dekker offentlige avgifter. SkandiaEnergi tilbyr blant landets billigste påslag, sammenlignet med lignende strømavtaler.

    Har dere prismatch?

    Ja, det har vi!
    Du finner informasjon og vilkår om Prismatch her.

    Hvordan fungerer fornøydhetsgarantien?

    Hvis du ikke er 100 % fornøyd med oss får du pengene tilbake – hele månedspåslaget du har betalt. Du betaler da altså kun for strømmen du har brukt, elsertifikater og eventuelle tilleggstjenester. Du kan lese mer om 100% fornøyd her.

    Er SkandiaEnergi engasjert i vindkraft?

    Nei. SkandiaEnergi har 100 % fornybar energi – med opprinnelsesgaranti fra vannkraft, uten tillegg i prisen.

    Hva er elsertifikat?

    Elsertifikater er en lovpålagt, økonomisk støtteordning som gjør det mer lønnsomt for strømprodusenter å investere i produksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi.

    Les mer om elsertifikater her: http://www.nve.no/elsertifikater

    Hvor mye strøm bruker jeg?

    Du kan se ditt strømforbruk på strømfakturaen eller på Min side. På strømfakturaen står strømforbruket på linjen som er merket med navnet på din strømavtale, sammen med prisen per kilowatt time. I tillegg til faktisk strømforbruk, har alle strømmålere et estimert årsforbruk. Estimatet gjøres av din netteier. Du finner dette ved å kontakte din netteier eller ved å logge inn på Elhub.

    Hvordan kan jeg følge med på strømforbruket mitt?

    Min side får du full oversikt over ditt strømforbruk. Her kan du se både forbruk og pris i ønsket periode.

    Hvor mange kilowatt er det vanlig å bruke i måneden?

    Strømforbruket er svært individuelt og påvirkes gjerne av flere faktorer, blant annet størrelsen på bolig, antall personer i husstanden og elektriske installasjoner. Gjennomsnittlig forbruk for alle husholdninger i Norge er ca. 16.000 kWh (ssb.no).

    Hva er målepunkt-ID / målerpunktnummer?

    Målepunkt-ID / målerpunktnummer er et unikt nummer for din strømmåler.

    Må jeg lese av strømmen?

    Etter overgangen til nye strømmålere er det svært få som trenger å lese av og sende inn målerstand. For spørsmål rundt dette kontakter du din netteier.

    Dersom du er en av de som fortsatt sender inn målerstand, skal denne fortsatt sendes til din netteier som tidligere.

    Hvilken strømavtale bør jeg velge?

    Det finnes flere avtaletyper i strømmarkedet. SkandiaEnergi tilbyr spotprisavtaler, som betyr at strømprisen endrer seg fra time til time. Spotpris som avtaleform har gjennom de siste 15 årene gitt den laveste sluttsummen per år, til tross for prissvingningene i markedet. Med spotprisavtale betaler du et gjennomsnitt av det strømmen kostet de timene du brukte den.  Du kan enkelt bestille ny strømavtale her.

    Hvor lang tid tar det å bytte strømleverandør?

    Etter bestilling tar det rundt to uker før vi starter å levere strøm til deg. Ved eierskifte/flytting kan vi starte strømleveransen inntil 28 dager tilbake i tid.

    Faktura

    Jeg ønsker å søke om utsettelse på faktura

    Min side kan du enkelt registrere betalingsutsettelse. Vi vil heller ikke belaste deg for gebyr dersom du har behov for å utsette betaling av strømregningen din.

    Logg deg inn med kundenummeret som du finner på strømregningen din. Dersom du ikke har registrert en bruker tidligere, må du gjøre dette før du kan logge inn.

     

    Hvordan får jeg eFaktura og avtalegiro?

    eFaktura og avtalegiro må opprettes i din nettbank. eFaktura og avtalegiro er avtaler mellom deg som kunde og din bank.

    For å bestille eFaktura, trenger du eFaktura-referanse, som står på fakturaens forside. eFaktura-referanse er det samme som de første 10 sifrene i fakturaens KID-nr.

    Du vil også få forslag om å legge til e-faktura når du betaler regningen i nettbanken.

    For å bestille avtalegiro, trenger du KID-nr. Det er billigst og enklest for deg som kunde, å kombinere både eFaktura og avtalegiro. Faktura blir da sendt til din nettbank og trekkes automatisk.

    Hvor på fakturaen kan jeg se påslaget?

    Ditt påslag er inkludert i strømprisen, som vises bak på strømfakturaen.

    Hva koster det med papirfaktura?

    Å motta papirfaktura koster 59,- pr. utsendte faktura. Vi anbefaler deg å motta faktura på epost eller som eFaktura. Disse to alternativene er gebyrfrie for deg.

    Hvordan får jeg fakturakopi?

    Du finner kopi av dine fakturaer på Min side. Du kan også kontakte kundesenteret på telefon 38 70 16 16.

    Hvordan regner dere ut hva jeg skal betale? / Hvordan regner dere ut strømprisen på fakturaen?

    Med våre spotprisavtaler faktureres du en snittpris av det strømmen koster de timene du bruker den. I tillegg kommer en fast månedskostnad og et påslag som inkluderer lovpålagte elsertifikater.

    Hvorfor står ikke nettleie på fakturaen?

    Du får nettleie på en egen faktura fra din lokale netteier. Med separat nettleiefaktura blir det enda tydeligere hvor mye du faktisk betaler for nettleien. Det har altså ingen økonomisk konsekvens for deg som kunde. Vi anbefaler både eFaktura og AvtaleGiro slik at det blir enklest mulig for deg.

    Kan jeg få alt på en faktura?

    SkandiaEnergi fakturerer kun for strømforbruket. Nettleien vil komme på en egen faktura fra din lokale netteier. Vi i SkandiaEnergi jobber hver dag for lavest mulig strømregning for våre kunder. Dersom SkandiaEnergi skulle fakturert nettleie, ville det betydd økte kostnader for kundene. For å gjøre det enklest og oversiktlig, anbefaler vi at du oppretter eFaktura og AvtaleGiro.

     

    Når kommer fakturaen?

    Vi sender fakturaen en gang i måneden. Forfall vil vanligvis være rundt den 24. hver måned.

    Hva er kontonummeret til SkandiaEnergi?

    Vårt kontonummer er 6320.06.67966

    Husk å gjøre innbetalingene med riktig KID-nummer. Skal du betale flere fakturaer samtidig, må du ikke slå de sammen til en innbetaling, men betale hver for seg med hvert sitt KID-nummer.

    Hvorfor har jeg fått inkassovarsel?

    Hvis strømregningen ikke blir betalt innen fristen, vil vi sende deg en betalingspåminnelse. Hvis betalingen fortsatt uteblir, vil du til slutt motta et inkassovarsel fra vår samarbeidspartner Intrum.

    Strømpriser

    Hva er fastpris?

    En fastpris er en avtale om en fast pris per kWh i en gitt periode. SkandiaEnergi tilbyr jevnlig en fast pris i en bestemt periode gjennom tjenesten Pristak. Du har da spotpris på ditt ordinære produkt, men har mulighet til å sikre en fast pris i en gitt periode.

    Hva er påslag?

    Påslag er et begrep som brukes om kostnad som kommer i tillegg til selve spotprisen, og som inkluderer offentlige avgifter. Elsertifikater og tilleggstjenester er eksempler på dette.

    Hva er spotpris?

    Spotpris betyr at du betaler det samme som strømmen koster på strømbørsen NordPool, time for time. Spotprisen er lik for alle strømleverandører i Norge. Spotprisavtaler er anbefalt av Forbrukerrådet og har vært billigst over tid.

    Hva er variabel pris?

    Variabel strømpris fastsettes for en gitt periode, før perioden inntreffer. SkandiaEnergi tilbyr ikke variabel strømpris, kun spotpris.

    Hvor mye koster strøm per måned?

    Innkjøpsprisen på strøm varierer fra time til time. Prisen per måned vil derfor variere i ulike perioder gjennom året.

    Hva er dagens strømpris?

    Dagens strømpris finner du på Min side eller på forsiden av SkandiaEnergi.no. Merk at den oppgitte prisen er et gjennomsnitt for alle døgnets 24 timer. Spotprisen endrer seg hver time. Som spotpriskunde betaler du for det strømmen koster, de timene du bruker den. Den oppgitte prisen er derfor kun veiledende.

    Flytte

    Hva gjør jeg når jeg skal flytte?

    Ring oss på telefon 38 70 16 16 og oppgi din nye adresse og tidspunkt for flytting.

    Hvordan overfører jeg et strømabonnement?

    Ny eier bestiller strøm via SkandiaEnergi.no eller ved å kontakte vårt kundesenter. Vi tar oss av alt det praktiske, inkludert å overføre nettleie i ditt navn.

    Jeg glemte å melde flytting av strøm før jeg flyttet ut, hva gjør jeg?

    Det enkleste er å be ny eier om å kontakte SkandiaEnergi på telefon 38 70 16 16. Det vil da være mulig å tilbakedatere overtakelsen med inntil 28 dager. Alternativt kontakter du oss på telefon 38 70 16 16, så ordner vi det praktiske for deg.

    Hvordan tar jeg med meg strømavtalen til min nye bolig?

    Gratulerer med ny bolig! Vi vil gjerne levere strøm til deg på ny adresse. Fyll ut flytteskjemaet her eller kontakt vårt kundesenter på telefon 38 70 16 16, så hjelper vi deg.

    Når må jeg melde flytting av strøm?

    Flytting av strøm gjøres tidligst to uker før, og senest tre dager før flyttedato. Ved flytting vil vi sende ut et sluttoppgjør den påfølgende måneden. Vi melder også i fra til netteier, som vil sende deg en separat sluttavregning.

    Nettleie

    Hvem er nettleverandøren min?

    Din netteier finner du på fakturaen fra SkandiaEnergi

    Hvem skal jeg kontakte om strømmen går?

    Opplever du strømbrudd, må du ta kontakt med ditt lokale nettselskap som har ansvar for strømnettet. Du finner kontaktinformasjon til din netteier på fakturaen fra SkandiaEnergi.

    Hva koster nettleie?

    Nettleien fastsettes av din netteier. For mer informasjon om hva nettleien består av og informasjon om priser og begreper, kontakt din netteier. Du finner kontaktinformasjon til din netteier på fakturaen fra SkandiaEnergi.

    Lurer du på noe?

    Foto-Aptum-0262

    38 70 16 16